erfgoededucatieDe Arteveldehogeschool is een van de trekkers rond erfgoededucatie. Naast partner in het project expert in de klas, geven onze medewerkers ook op verschillende locaties vorming rond erfgoed en omgevingsonderwijs. Meer info...
|
technautenSamen met enkele studenten uit de opleiding worden workshops techniek gegeven aan kinderen, van 6 tot 12. Maar ook heuse kampen en projectweken rond techniek worden door ons verzorgd. Een geweldige techniekformule voor op school en daarbuiten. Meer info...
|
creative little scientistsHet stimuleren van creativiteit, innovatie
en wetenschap is reeds vanaf jonge leeftijd essentieel, waardoor de
focus binnen dit project op deze jonge leeftijd ligt. Meer info: www.creative-little-scientists.eu.
|
Interlevensbeschouwelijk spreken in de lagere schoolTerwijl leerlingen in scholen levensbeschouwelijk meer divers worden, leeft de vraag wat er verwacht wordt van én door leerkrachten om adequaat op de existentiële vragen van kinderen te kunnen antwoorden en hen daarover in gesprek te laten treden in de klas. Het project verkent geleefde realiteiten inzake spreekvermogen en spreekdurf van leerkrachten hierover in de lagere school. Ter inzage: pwolbszaaifonds.weebly.com.
Meer info... |
FASTDit project wil de leerkrachtenrol tijdens het formatief evalueren van groepswerk ondersteunen met behulp van tablets. Er wordt een prototype ontwikkeld die de formatieve evaluatie van groepswerk opvolgt/ondersteunt/faciliteert voor de leerkracht. Meer info...
|
Taalontwikkelend lesgevenTaalontwikkelend lesgeven, hoe doe je dat?
Taalontwikkelend lesgeven (ToL) is een manier van lesgeven waarbij elke leerkracht (dus niet alleen de taalleerkracht) nadrukkelijk een rol speelt in het stimuleren en begeleiden van het proces van taalontwikkeling van leerlingen of kleuters. Een inspiratiebrond voor de lessen vind je via deze link. |
onderwijs van de toekomst
Onderwijs
is lang geassocieerd geweest met een leraar voor een klas, een leraar die
vooral praat en leerlingen die luisteren. Het lesgeven is tot nu toe een
geïsoleerde bezigheid van één gediplomeerd individu. Maar dit model van leraar
voor de klas staat onder druk omdat het niet meer beantwoordt aan de noden van
de huidige samenleving. Wat is een
gemengd lerarenteam waar een mix is tussen master-bachelor, zodat er een
gerichte en wederzijdse beïnvloeding kan ontstaan en ons onderwijs een nieuwe toekomst in gaat? Meer info...
|
FABLABJUNIORFablab Junior is een eigentijds STEM project gericht naar jongeren van 10 tot 14 jaar dat techniek, wetenschap en kunst combineert. De deelnemers gaan zelf objecten bedenken, ontwerpen en maken. Ze werken met diverse materialen, hanteren een lasersnijder en 3D printer en leren werken met state of the art 3D software. Meer info...
|
Zin in wetenschappen en techniekHoe leerlingen motiveren voor STEM ? In opdracht
van de VLOR werd in deze
praktijkgerichte literatuurstudie op zoek gegaan naar educatieve aanpakken die
de interesse, de motivatie, de nieuwsgierigheid en het zelfvertrouwen van
meisjes en jongens (8-16 jaar) voor wetenschap, techniek en wiskunde
aanwakkeren en die een blijvend effect hebben op hun leerprestaties. Meer info...
CLOUD computing & coöperatief leren als krachtig leermiddel
De huidige maatschappij verwacht van de leerkracht een gedifferentieerde aanpak. Leerkrachten krijgen meer en meer de rol van coach. Verschillende onderzoeken toonden aan dat coöperatief leren voor betere leerresultaten zorgt en een positieve invloed heeft op het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden van kinderen. We menen dat het gebruik van Cloud toepassingen als ondersteunend middel bij deze werkvorm een meerwaarde zal betekenen in het onderwijs van de toekomst.
Meer info: http://www.arteveldehogeschool.be/co%C3%B6peratief-leren-en-cloud-computing-als-krachtig-leermiddel-in-het-onderwijs. |
engineeringHet STEM-actieplan 2012-2020 van de Vlaamse Overheid wil meer loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat de belangstelling van Vlaamse jongeren om in die richtingen studies aan te vatten, eerder beperkt is. Nochtans scoren ze vrij goed op internationale testen voor wiskunde en wetenschappen. STEM-onderwijs omvat vier disciplines: wetenschap, wiskunde, techniek en engineering. Meer info...
|
Review 'Goesting in stem'
De review van de Vlor geeft een overzicht van krachtige leeromgevingen voor de vakken wiskunde, techniek en wetenschappen en de effecten die ze hebben bij leerlingen van 8 tot 16 jaar. Hierbij werd op zoek gegaan naar educatieve methodes en principes die de interesses, motivatie, nieuwsgierigheid en het zelfvertrouwen van meisjes en jongens voor wetenschap, techniek en wiskunde aanwakkeren en bij voorkeur een blijvend effect hebben op hun leerprestaties. De review is intussen gepubliceerd onder de titel 'Zin in wetenschappen, wiskunde en techniek'. Meer informatie over deze publicatie vindt u op de website van de Vlor. - Meer info: http://www.stemopschool.be/review-goesting-in-stem#sthash.eYCSd1Oi.dpuf.