fast
Inzetten van tablets ter ondersteuning van de leerkrachtenrol tijdens de formatieve evaluatie van groepswerk
Het project FAST wil de leerkrachtenrol tijdens
het formatief evalueren van groepswerk ondersteunen met behulp van tablets.
We denken hierbij niet enkel aan de mogelijke ontwikkeling van (edu)apps maar
de gehele setting zijn belangrijk. Met het formatief evalueren van groepswerk
bedoelen we meer specifiek hoe leerkrachten het groepsproces begeleiden en
hoe zij samenwerking kunnen bijsturen en beoordelen. De rol van de leerkracht
bestaat uit problemen her(ver)kennen,
begeleiden en bijsturen. Enkele belangrijke eigenschappen zijn directe
interactie, communicatie, dialoog en indien mogelijk onmiddellijke,
kort-op-de-bal feedback. De onderzoekers binnen FAST behandelen de concrete
vraag hoe een tablet kan dienen als middel ter ondersteuning van de
leerkrachtenrol en de hierboven beschreven kenmerken. Als output beogen we de
ontwikkeling een prototype die de formatieve evaluatie van groepswerk
opvolgt/ondersteunt/faciliteert voor de leerkracht.
Dit onderzoek wordt gefinancierd met de middelen van projectmatig wetenschappelijk onderzoek van de Arteveldehogeschool en loopt in samenwerking met de bacheloropleiding in het onderwijs: secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool.
Het loopt van 1 september 2013 tot 31 augustus 2014
contactpersonen: Jan De Lange (projectleider), Marijke De Smet (projectmedewerker opleiding lager onderwijs) en Dany Dhondt
http://www.arteveldehogeschool.be/inzetten-van-tablets-ter-ondersteuning-van-de-leerkrachtenrol-tijdens-de-formatieve-evaluatie-van