expert in de klas
Expert in de klas is een innovatieve, vernieuwende educatieve methode die breedbandtechnologie implementeert in het onderwijs. Bedoeling is dat leerlingen via een webconferentieverbinding live in de klas praten met erfgoedexperts in hun werkomgeving. De leerlingen kunnen op een interactieve manier kennismaken met de werking van erfgoedinstellingen zoals musea, archieven, erfgoedbibliotheken enzovoort. Die interactie zorgt voor een unieke toevoeging aan het reguliere onderwijsprogramma. Het aanbod, dat je hieronder terugvindt, werd samengesteld op basis van een didactisch frame ontwikkeld door de Arteveldehogeschool, bacheloropleiding lager onderwijs en banaba buitengewoon onderwijs.
Op 26 april 2013 stond een autismeklas van het MPI GO! De Oase in Gent via een beeldscherm in direct contact met het Museum Huis van Alijn. De klas kreeg een verwerkingsles van dezelfde gids die hen eerder die week door het museum had gegidst. Op 2 mei 2013 brachten twee klassen van Mytylschool voor kinderen met een motorische beperking in Brasschaat een virtueel bezoek aan het depot met kermis- en draaiorgels in de Antwerpse haven.
De Arteveldehogeschool Gent begeleidde de pilootles met de autismeklas en heeft deze ervaring gebruikt voor het schrijven van het rapport Een autismevriendelijk museumbezoek ... hoe doe je dat? met tips & tricks voor musea die hun aanbod willen vertalen naar kinderen met een autismespectrumstoornis.
Tijdens een workshop op 17 december worden de pilootlessen in Gent en Brasschaat én het rapport voorgesteld. In de namiddag wordt u getoond hoe u zelfstandig een webconferentie tussen uw instelling en een school kan opzetten. Meer informatie? Klik hier.
U kunt sfeerbeelden en filmpjes van de pilots bekijken op www.expertindeklas.be.
Het rapport wordt december 2013 online gezet.
contact persoon: Sven De Maertelaere en Saar Callens
Op 26 april 2013 stond een autismeklas van het MPI GO! De Oase in Gent via een beeldscherm in direct contact met het Museum Huis van Alijn. De klas kreeg een verwerkingsles van dezelfde gids die hen eerder die week door het museum had gegidst. Op 2 mei 2013 brachten twee klassen van Mytylschool voor kinderen met een motorische beperking in Brasschaat een virtueel bezoek aan het depot met kermis- en draaiorgels in de Antwerpse haven.
De Arteveldehogeschool Gent begeleidde de pilootles met de autismeklas en heeft deze ervaring gebruikt voor het schrijven van het rapport Een autismevriendelijk museumbezoek ... hoe doe je dat? met tips & tricks voor musea die hun aanbod willen vertalen naar kinderen met een autismespectrumstoornis.
Tijdens een workshop op 17 december worden de pilootlessen in Gent en Brasschaat én het rapport voorgesteld. In de namiddag wordt u getoond hoe u zelfstandig een webconferentie tussen uw instelling en een school kan opzetten. Meer informatie? Klik hier.
U kunt sfeerbeelden en filmpjes van de pilots bekijken op www.expertindeklas.be.
Het rapport wordt december 2013 online gezet.
contact persoon: Sven De Maertelaere en Saar Callens